Døgntilbuddet
Indhold
Døgntilbud og STU-forløb | Formål | Målgruppen | Udslusning | Takst | Pædagogik | Forældresamarbejde | Hensyntagende specialundervisning | Boafdelingen | Kulturtilbud | Samarbejdspartnere | Kontakt
 
Døgntilbud og STU-forløb
Ørsted Gl. Skoles døgntilbud er et højskoleinspireret botræningsophold med et alsidigt, udviklende indhold.
Tilbuddet retter sig mod unge voksne mellem 18 og 30 år under Servicelovens § 107. I tilbuddet er der 2 pladser til unge i alderen 15-17 år under Servicelovens § 66.
Ørsted Gl. Skole er godkendt af Socialtilsyn Syd
Opholdet varer normalt 1–3 år eller efter behov.
Ørsted Gl. Skole tilbyder også individuelt tilrettelagte STU-forløb.
Ørsted Gl. Skole har fast sovevagt på skolen.
Formål
Forløbet er med til at afklare og udvikle den unges muligheder og perspektiver for et godt liv. Udgangspunktet er elevens individuelle behov og potentiale.
Overordnet arbejder vi gennem forløbet med:
- Pædagogisk afdækning og udvikling af kognitive, emotionelle samt sociale kompetencer og strategier
- Botræning og ADL
- Individuelle, temabaserede undervisningsforløb
- Kreative projekter
- Idræt
- Afklaring af fremtidige bo- og beskæftigelsestilbud
- Eksterne praktikker
Målgruppen
Døgntilbudet retter sig imod unge udviklingshæmmede og sentudviklede med psykisk overbygning eller andre personlighedsproblemer (herunder også unge uden egentlig diagnose) i aldersgruppen 18 til 30.
Skolen retter sig især mod:
- Unge udviklingshæmmede, der har brug for træning og udvikling af færdigheder til voksenlivet.
- Unge udviklingshæmmede, som over længere tid har brug for ekstra støtte og hjælp til at blive klar til permanente bo- og beskæftigelsestilbud.
- Unge med Downs syndrom eller behandlingskrævende sygdomme.
Udslusning
De unge tilbydes praktikforløb i forbindelse med opholdet og vi arbejder med udslusning til relevante bo- og beskæftigelsestilbud.
Takst
Taksten er i 2021 58.182 kr. pr måned, samt elevens egenbetaling på 5.633 kr. pr måned.
For STU-opdelt forløb: Takst Bo-Fritid: 39.934 kr. pr måned samt STU-andel: 18.248 kr. pr måned.
Pædagogik, procedurer og praksis
Vi arbejder med en afdækning af elevernes ressourcer ud fra en neuropsykologisk forståelse. Afdækningsarbejdet udmøntes i en ressourceprofil.
Profilen beskriver hvordan eleven forstår og lærer bedst, altså hvilke styrkesider eleven har. Desuden beskrives opmærksomhedsfunktioner, hukommelsesformer, strategier, analyseproblematikker, samt elevens sociale og kognitive kompetencer.
Ressourceprofilens resultater anvendes til at give det bedst mulige individuelt tilrettelagte tilbud for den pågældende elev.
Eleverne møder hos personalet en anerkendende tilgang til deres måder at handle på i deres læring og sociale samvær. Vi sætter fokus på det der lykkes med henblik på skabelse af en positiv identitet.
Grundlaget er systemisk, dvs. at eleverne og personalet sammen sætter positive og anerkendende ord på elevens handlinger og dermed får skabt de bedst mulige strategier og måder at arbejde på.
Personalet modtager supervision kvartalsvis, Ørsted Gl. Skole benytter psykolog eller ekstern pædagogisk konsulent hertil. Pt. psykolog Jesper Kirkegaard Jensen eller konsulent René Kristensen, MSc, med formålet at udvikle den optimale pædagogik for hver enkelt elev.
Nogle af de faktorer, der indgår i det pædagogiske arbejde er:
- Afdækning af elevens kompetencer via et omfattende pædagogisk analysesystem med udgangspunkt i PAS, foretages ved konsulent Tove Birkvad.
- Løbende afklaring og beskrivelse af elevens konkrete funktionsniveau og arbejdspotentiale i forhold til et evt. kommende job.
- Pædagogisk udviklingsbeskrivelse i forhold til vurdering af særlige ressourcer, kompetencer, læringspotetiale og nærmeste udviklingszone, samt styrkelse af dokumentation i forhold til § 141
- Styrkelse af identiteten hos den enkelte elev igennem arbejdet med at udvikle både selvtillid og selvfølelse ud fra realistiske arbejdsopgaver samt sociale og kreative aktiviteter.
- Systematisk træning af dagligdagens færdigheder (ADL) indgår med udgangspunkt i elevens kompetencer.
- Sundhed, kost og motion indarbejdes i tilbuddet via praksis og undervisning.
- Understøttelse og udvikling af sociale kompetencer i det anerkendende samvær med personalet og de øvrige elever.
- Støtte til at skabe sociale netværk, familierelationer og kæresterelationer.
Forældresamarbejde
Vi prioriterer forældrekontakten højt på institutionen. Vi afholder to årlige statusmøder og sociale arrangementer. Der er løbende kommunikation med kontaktpædagog og leder.
Hensyntagende specialundervisning
Overordnet er undervisningens mål at fastholde og styrke elevens opmærksomhed, hukommelse og gode arbejds- og læringsstrategier.
Der indgår hensyntagende specialundervisning i tilbuddet tilrettelagt efter elevens behov ud fra følgende undervisningsformer:
- Dansk i hverdagen, samt i form af begrebsforståelse, fortælling og forståelse, skrive- læsefærdigheder, billed- og filmforståelse, prioriteres højt på Ørsted Gl. Skole.
- Kost og sundhed prioriteres meget højt for hele elevgruppen. Kostvaner og sunde madretter skal inspirere til balanceret levevis og modarbejde overvægtsproblemer, eller andre sundhedsproblemer knyttet til eventuelle sygdomme.
- Kommunikation i relationer er undervisning og øvelse i samspil, relationsskabende og anerkendende ord, samt udvikling med udgangspunkt i elevernes drømme og ønsker for deres fremtid.
- Computer og internetbrug: Alle elever arbejder med færdigheder om IT og elektroniske medier, herunder f.eks. iPad, bærbar PC, mobiltelfon, Skype. Vi bruger også Inclusions sprogtræningsprogrammer.
- Professionel musikundervisning på Haderslev Musikskole.
- Idræt og naturkendskab undervises sammen med henblik på at skabe læring ud fra praksis. Vi arbejder med elevernes kondition og sundhedsforståelse, ligesom samarbejde indgår i de lege og aktiviteter, der inddrages i undervisningen.
- Samfundslære med udgangspunkt i elevens egen situation. Hvordan er dansk kultur? Hvad er vores nære historie? hvad er en arbejdsplads m.m.? Hvad er demokrati og hvordan stemmer man ved valg?
- Ungdomsliv og identitetsudvikling i form af at afklare egne drømme og muligheder, samt at afprøve og håndtere ungdommens muligheder. Hvordan er det nu lige med kærester, kammerater og netværk?
- Praktisk regning i form af mængdelære, talforståelse, mål og vægt, samt regning i hverdagen.
- Dagligdag og rutiner i forhold til faste aktiviteter, praktiske gøremål, rengøring, pengesager, transportmuligheder m.m.
- Engelsk tager udgangspunkt i de engelske ord, som eleverne kender i forvejen. Der suppleres med konkrete ord og der arbejdes med korte sætninger i samspil med billeder.
Boafdelingen og omgivelserne
Alle elever har eget værelse på Ørsted Gl. skole. Desuden er der fælles køkken, badeværelser, opholds- og tv-stue.
Skolen har dertil egen gymnastiksal, undervisnings- og computerlokale, samt et mindre værksted hvor eleverne kan arbejde med ler, glas, keramik og træ.
Ud over en stor have er der adgang til boldbaner, bål- og naturlegeplads samt mange grønne områder i nærheden af skolen.
Skolen har egen minibus, som vi bruger til at nå de mange aktiviteter i omegnen, fx undervisningsture, sport, ridning, diskoteksbesøg i Haderslev og Esbjerg, samt indkøb i fx Jels, Rødding, Vejen, Haderslev og Kolding.
Kulturtilbud nær Ørsted Gl. skole
- Jels Søerne
- Jels Vikingespil
- Kolding storcenter
- Bowl & Fun Haderslev
- Revsø Rideskole
- Rødding Centret med svømmehal, bowling og biograf
- Sønderskov Slot
- Glad Zoo
- Vejen Idrætscenter
- Teatret Møllen (Haderslev)
- Vojens Gocart Center
- Vojens skøjtehal
- Gram Museum
Referencer og samarbejdspartnere
- Røllum Skole
- Tønder Voksenskole
- Møgeltønder Skole
- Østerbyskolen, Vejen
- Højmarksskolen, Holsted
- Djursland Folkehøjskole
- Værkstedet Kongensgade
- Haderslev Musikskole
- Nordhøj, beskyttet værksted i Kolding
- Revsø Rideskole
- Kuglen, Vojens
- Troldkærskolen
- Fabrikken, Rødding
- Glad ZOO, Lintrup
- Den Frie Fagskole, Rødding
- Lille Veum
Vil du vide mere?
Kontakt leder Vivi Bloch på tlf. 21 62 89 72 eller via email: info@orstedskole.dk